Marketing i reklama na bieżąco #2

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o roli mediów społecznościowych w rozwoju biznesu. Doszliśmy wtedy do jednoznacznego wniosku, że w dzisiejszych czasach aktywna obecność w sieci jest nieodzownym elementem prowadzenia działalności. Przedsiębiorstwo powinno dysponować funkcjonalną stroną oraz prężnie działającymi profilami na co najmniej kilku serwisach społecznościowych. W przeciwnym razie nie miałoby ono praktycznie żadnej szansy przebicia się do świadomości potencjalnych klientów.

Dziś przyjrzymy się jednemu z najpopularniejszych kanałów komunikacji, jakim jest Instagram. Przedstawimy zalety, dla których warto wykorzystać to medium, opiszemy pokrótce najważniejsze i najbardziej przydatne funkcje, jakie może nam zaoferować.

Badania nie kłamią

Nie tak dawno TrackMaven, producent oprogramowania marketingowego opublikował raport, mający na celu przeanalizowanie współczesnych trendów występujących w cyfrowym marketingu i social media. Wzięto pod uwagę dane pochodzące z ostatnich 12 miesięcy, dotyczące ponad 700 przedsiębiorstw z 13 różnych branż. Z badania jasno wynika, że to właśnie na Instagramie firmy osiągają najlepsze wyniki. Świadczą o tym przede wszystkim dwa wskaźniki: średnia liczba „obserwujących” oraz stopień zaangażowania. W przypadku Instagrama pojedynczy profil śledzi 128 483 użytkowników, co przy drugim z kolei Facebooku, gdzie średnia osób „lubiących” przykładowy fanpage nie przekracza 90 tysięcy, wygląda na wynik co najmniej imponujący. Również biorąc pod uwagę interakcję z fanami Instagram wygrywa tę rywalizację, notując średnio 29,67 odpowiedzi na post w przeliczeniu na 1000 obserwujących. Na Facebooku ta liczba jest o prawie połowę mniejsza. W przypadku innych badanych portali (LinkedIn, Twitter i Pinterest) wyników nawet nie warto wspominać. Po szczegółowe wyniki raportu odsyłamy na stronę TrackMaven.

Dynamiczny rozwój Instagrama jest zatem niezaprzeczalny, co potwierdza również badanie, przeprowadzone przez portal eMarketer.com. Przedsiębiorcy nie powinni lekceważyć tej platformy, ponieważ niesie ona za sobą ogromne możliwości, które można wykorzystać w rozwoju swojego biznesu.

Systematyczność ponad wszystko

Zdajemy sobie już sprawę z istotności Instagrama jako narzędzia komunikacji z klientami. Warto się teraz zastanowić nad konkretnymi działaniami, jakie możemy podjąć w obrębie tej platformy. Podstawowym elementem tego serwisu są oczywiście zdjęcia, tego nikomu nie trzeba tłumaczyć, ale kluczową kwestią jest tutaj forma i koncepcja, w jakich będziemy je udostępniać. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na systematyczność naszych uploadów. Dzięki temu będziemy regularnie informować fanów o naszej działalności i realizacjach, a co za tym idzie, zwiększymy świadomość naszej marki. Ważne jest, aby prowadząc profil na Instagramie starać się zaplanować z wyprzedzeniem kontent, jaki zamierzamy umieścić, zamiast opierać się na „wrzucaniu” zdjęć spontanicznie, kiedy nam przyjdzie na to ochota. Ponadto warto dbać o jakość udostępnianych materiałów. Zdjęcia i grafiki powinny przyciągać wzrok estetyką wykonania oraz interesującą treścią, powiązaną z obszarem w jakim porusza się nasz biznes. Istotnym elementem jest również pewien ustalony styl udostępnianych postów, tzn. trzymanie się konkretnej czcionki, operowanie podobną kolorystyką i stosowanie tych samych filtrów. Trzymając się tych reguł sprawimy, że nasz profil będzie po prostu dobrze wyglądał, dzięki czemu łatwiej przyciągniemy nowych obserwatorów.

Hasztagi i historie

Jeśli chodzi z kolei o zawartość, to jako przedsiębiorca mamy duże pole do popisu, ograniczone w zasadzie tylko i wyłącznie naszą wyobraźnią. Możemy opisać klientom nasze produkty, przedstawić osoby pracujące w zespole, ale także pokazać naszą pracę „od kuchni”. Należy również pamiętać o hasztagach, które możemy wykorzystać zarówno do poszerzenia grona odbiorców jak również do wezwania obecnych obserwujących do działania. W badaniu z ubiegłego roku, TrackMaven pokazało, że najlepsze wyniki przynoszą posty, opatrzone dziewięcioma różnymi hasztagami. Więcej porad i wskazówek odnośnie efektywnego tworzenia kontentu na Instagramie znajdziecie m.in. na Entrepreneur, Business News Daily oraz blog Buffera.

Ciekawym rozwiązaniem dla biznesu w obrębie Instagrama wydaje się być wprowadzona stosunkowo niedawno opcja Stories, bezwstydnie skopiowana ze Snapchata, ale najwyraźniej potrzebna również na opisywanej przez nas platformie. Dla niewtajemniczonych: Story polega na wrzuceniu zdjęcia lub krótkiego filmiku, który jest dostępny jedynie przez 24 godziny, a potem bezpowrotnie znika. Dzięki rozbudowanym narzędziom edycji mamy bardzo szerokie możliwości, które możemy do woli używać w tworzeniu naszych „opowieści”. Na blogu Hootsuite znajdziecie bogaty poradnik do Instagram Stories, a z kolei Business News Daily podaje kilka pomysłów, wykorzystujących opcję Live, np. przeprowadzenie na żywo panelu Q&A z naszymi klientami.

Inne pomysły

Ponadto w dłuższej perspektywie warto się zainteresować wykupieniem reklam na Instagramie. Do wyboru serwis oferuje trzy typy reklam, a do implementacji wystarczy nam do tego facebookowy Business Manager. Cały proces opisuje szczegółowo Hootsuite.

Ostatnim przydatnym narzędziem powiązanym z Instagramem, który chcielibyśmy tutaj pokrótce opisać jest indaHash, założony przez Polkę, Barbarę Sołtysińską. Ułatwia ona znacznie współpracę firm z twórcami internetowymi, skracając znacznie przepływ informacji między nimi. Być może poświęcimy tej platformie, na razie zainteresowanych odsyłamy do artykułu Mateusza Nowaka na blogu Spider’s Web.