Nie straszcie dzieci audytem!

Słysząc słowo „audyt” wielu z nas odczuwa ciarki przechodzące po plecach lub uderzenie ciepła. To słowo ma dość negatywne konotacje. Kojarzy nam się z weryfikacją, swoistym polowaniem na czarownice, rozliczaniem, konsekwencjami. Często też jest monotonną pracą zakończoną spisaniem raportu, którego nikt nie rozumie, a nawet nikt nie przeczyta.

Sytuacja nie powinna tak wyglądać. Nie wnikamy czyja jest to konkretnie wina – czy agencji, czy komunikacji z Klientami. U nas jest inaczej.

Audyt, o którym piszemy w tym wpisie to audyt strony internetowej firmy. Tak się składa, że dla większości przedsiębiorstw, strona www to podstawowe narzędzie komunikacji z otoczeniem. Dlatego musi spełniać swoją rolę, tym bardziej, że „sprzedaje” Twoją firmę przez cały czas – wizerunkiem, treścią, ofertą.

Często trafiają do nas Klienci z problemem: „za mało sprzedaję, co robię nie tak?” Zawsze wówczas sprawdzamy wszystkie kanały komunikacji w celu odtworzenia procesu. W większości przypadków sugerujemy właśnie audyt strony www oraz komunikacji w mediach społecznościowych.

Co w ramach takich działań robimy? Sprawdzamy kto i kiedy odwiedza stronę Klienta. Sprawdzamy które jej elementy cieszą się największą popularnością. Analizujemy treść oraz komunikaty. Typujemy elementy, które można poprawić, a które należy zmienić. Radzimy co i kiedy publikować. To wszystko robimy pod kątem wizerunkowym, tak aby odbiór strony był jak najbardziej pozytywny i kończył się wprowadzeniem odwiedzającego do „lejka sprzedażowego”. W trakcie Audytu zweryfikujemy techniczne aspekty strony (m.in. CMS, odporność na ataki hakerskie, budowę).

Bardzo ważnym elementem jest analiza architektury informacji. O co chodzi? Większość stron działających dłużej niż 2 lata była rozwijana. Dodawano do nich kolejne treści, elementy, narzędzia. Analiza architektury informacji pozwoli przeanalizować konstrukcję, a także przekaz strony pod kątem odbiorcy. Sprawdzimy czy odwiedzający stronę łatwo się w niej orientują, czy przekaz jest jasno formułowany, czy strona spełnia swoją rolę.

Często Klienci zamawiają również audyt mediów społecznościowych, czyli Facebooka, Twittera, Instagrama, LinkedIn itp. W wielu przypadkach strona www oraz social media tworzą system naczyń połączonych. Warto pochylić się nad tym co można poprawić. Wszystko to w myśl filozofii Kaizen mówiącej, że żaden proces nigdy nie jest na tyle dobry, by nie mógł być lepszy. Chcesz mieć więcej fanów, obserwatorów, followersów? Chcesz, by Klienci trafiali do Ciebie poprzez media społecznościowe? Chcesz mieć większe zasięgi? Zacznijmy zatem od porządnego audytu.

Każdy audyt kończy się raportem, który zawsze piszemy w taki sposób, by Klient miał pełny i czytelny obraz sytuacji. Nie tylko analizujemy daną sferę, ale również sugerujemy jakie działania można podjąć, by osiągać lepsze wyniki. Zawsze też chcemy spotkać się z Klientem osobiście, żeby omówić najważniejsze kwestie.

Wszystkie najważniejsze bitwy w dziejach ludzkości zostały wgrane m.in. dzięki rozpoznaniu. Audyt jest właśnie takim bardzo ważnym rekonesansem, wstępem do poważnych i pozytywnych zmian w Twojej firmie. Warto odczarować to pojęcie i wdrożyć je w plany rozwoju firmy.

IMG_3765Mateusz Paweł Matlak

Brand Manager

mateusz@pracownia-synergii.pl

 

Zapisz się do naszego newslettera by otrzymać specjalny wpis poświęcony zasadom skutecznej sprzedaży w Internecie. Jest to poradnik „nieoczywisty”, również dla tych, którzy wcale nie prowadzą sklepów internetowych.