Marketing i reklama na bieżąco #4

Czy komputer może kierować w całości naszym codziennym życiem? Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić człowieka w każdej sytuacji? Czy maszyny mogą odczuwać emocje tak jak my? Te pytania napędzają nieustannie rozwój technologiczny od dobrych kilkudziesięciu lat. Oczekiwania naukowców względem sztucznej inteligencji są olbrzymie, tak jak możliwości, jakie roztacza przed ludzkością wykorzystanie tej technologii. W dzisiejszym wpisie omówimy pokrótce możliwości użycia sztucznej inteligencji w marketingu i biznesie.

Przewaga komputera nad człowiekiem

Można by pomyśleć, że sztuczna inteligencja to jakaś mrzonka naukowców i nie warto się nią zajmować. Nic bardziej mylnego. Odkąd komputer „Deep Blue” wygrał w 1997 roku z szachowym mistrzem świata Garrim Kasparowem, technologia ta stała się pełnoprawnym elementem rzeczywistości. Wykorzystywana i rozwijana jest w większości obszarów życia, począwszy od informatyki, przez medycynę, biznes, a kończąc nawet na sztuce. Wszystko bierze się z tego, że w wielu dziedzinach umiejętności sztucznej inteligencji dorównują a nawet przewyższają to, co potrafią ludzie. Ma to miejsce głównie w naukach ścisłych, mierzalnych, ustrukturyzowanych, które da się zapisać za pomocą logicznych reguł i zasad.

Mimo to, według raportu opublikowanego przez Pegasystems, nieco ponad 70% ankietowanych twierdzi, że w pełni rozumieją, na czym polega ta idea. W rzeczywistości jednak zaledwie 40% faktycznie wie, o co w tym chodzi. Z kolei z innego raportu, przygotowanego przez InsideSales wynika, że ponad 40% badanych konsumentów nie ufa sztucznej inteligencji. Oba raporty w krótkim artykule streszcza portal MarTech.

Sztuczna inteligencja w marketingu

Zastanówmy się zatem, jak można wykorzystać rozwiązania opierające się na sztucznej inteligencji w marketingu. Coraz więcej firm na całym świecie wykorzystuje tą technologię, żeby zarówno zautomatyzować niektóre procesy jak i zwiększyć efektywność swoich działań. Weźmy na przykład sklep internetowy. Wykorzystując sztuczną inteligencję ulepszamy proces analizy dużych zbiorów danych, a co za tym idzie usprawniamy i automatyzujemy obsługę klienta. A zadowolenie i satysfakcja Klienta są w zasadzie kluczowe w osiągnięciu sukcesu sprzedażowego.

Każda osoba, robiąca zakupy w sieci albo nawet przeglądająca asortyment zostawia ślad w postaci informacji o swoich gustach i preferencjach. Analizując te dane mamy możliwość chociażby stworzenia indywidualnej oferty dla tego konkretnego Klienta. System działający na zasadach sztucznej inteligencji potrafi wywnioskować, jakiego produktu dana osoba poszukuje i czego może potrzebować w przyszłości. Program automatycznie przetworzy dostępne dane, wyciągnie wnioski, ubierze całość w spersonalizowany layout graficzny i wyśle całość mailem. Mało tego, komputer może „zająć się” wieloma Klientami naraz i błyskawicznie przygotować to, co jednemu pracownikowi zajęłoby kilka godzin.

Osobisty asystent Klienta

Pójdźmy o krok dalej. Załóżmy, że jesteśmy klientem i chcemy się dowiedzieć czegoś więcej o produkcie lub usłudze. Dobrze zaprogramowany system odpowie nam na wszelkie pytania na czacie w czasie rzeczywistym. Takie rozwiązanie nie jest jeszcze tak powszechnie wykorzystywane, ale wiadomo, że technologia czatbotów jest intensywnie rozwijana. Można więc przypuszczać, że już za kilka lat będziemy w sklepach obsługiwani przez inteligentny system pomocy klientom. Specjaliści twierdzą, że w niedalekiej przyszłości możemy się spodziewać stworzenia osobistego asystenta, który nie tylko znajdzie najtańszą ofertę interesującego nas produktu lub usługi, ale także za niego zapłaci w naszym imieniu. Wiadomo, że powierzanie naszych pieniędzy maszynie może się wydawać co najmniej nieodpowiedzialne, ale proszę sobie wyobrazić, jaka to będzie dla nas oszczędność czasu.

Więcej o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu znajdziecie na infografice przygotowanej przez portal Entrepreneur oraz w artykule na portalu Econsultancy.