Marketing i reklama na bieżąco #3

Jak napisał w styczniu portal Tubular Insights: do 2020 roku wideo marketing będzie obejmował prawie 80% całego ruchu w sieci. W obliczu takiej prognozy nie można pozostać obojętnym i każda firma powinna zainwestować w produkcję materiałów wideo, jeśli chce zwiększyć swoją rozpoznawalność w Internecie.

Dlaczego jest to ważne

Zacznijmy od przeanalizowania zalet – co nam w ogóle daje wideo marketing? Po pierwsze, wysoki stopień zaangażowania wśród oglądających. Krótkie filmiki są łatwiej przyswajalne niż chociażby wpis na blogu i w związku z tym szansa na udostępnienie bądź skomentowanie rośnie prawie dziesięciokrotnie. Po drugie jako twórcy mamy większe pole manewru, bo oprócz operowania treścią mamy możliwość przekazywania informacji za pomocą obrazów i dźwięku. W związku z tym wpływamy na odbiorcę symultanicznie na wielu płaszczyznach. Wszystko to prowadzi do zwiększenia nie tylko świadomości naszej marki, ale także zaufania do naszych produktów lub usług.

Jeśli chodzi o bardziej wymierne dla biznesu wyniki działań w zakresie wideo marketingu, to również można tutaj wypisać kilka interesujących plusów. Według raportu statystycznego przeprowadzonego przez Wyzowl trzy na cztery przedsiębiorstwa zanotowały w 2016 roku lepszy zwrot z inwestycji niż w zeszłych latach. Ponadto zdecydowana większość firm wierzy, że właśnie dzięki filmom odbiorcy w pełni zrozumieli ich produkty i usługi. Jakby tego było mało, badania również pokazują, że aktywny wideo marketing zwiększa stopień konwersji średnio o 80%.

Wszystkie ważniejsze powody, dla których warto zainwestować w wideo marketing zbierają w artykułach portale Dream Grow, Vidyard oraz polski Poradnik Przedsiębiorcy.

Porady i wskazówki

No dobrze, wiemy już, dlaczego w obecnych czasach warto skupić się na promowaniu swojej działalności za pomocą filmów. Przejdźmy teraz do kluczowych kwestii związanych z zawartością i formą takich działań. Na co zwrócić uwagę przy produkcji materiałów wideo, a także co możemy przekazać za ich pomocą?

Zanim przystąpimy do stworzenia filmiku musimy przede wszystkim zrozumieć grupę odbiorców, do których będziemy kierować nasz materiał. Wszak inaczej będzie wyglądało wideo opisujące zasady działania agencji marketingowej, a inaczej prezentacja nowej zabawki dla dzieci. Określenie charakterystyki grupy docelowej pomoże nam w stworzeniu kontekstu i narracji, wokół których będziemy się obracać w naszej wideo kampanii. Ważne, aby nasze działania były spójne i w wiarygodny sposób przedstawiały nasze produkty.

Na co zwrócić uwagę

Zastanówmy się teraz jakie cechy powinien mieć dobry film marketingowy, żeby mógł przynieść wymierne sukcesy. Od razu przychodzi do głowy nieszablonowość. Wideo powinno być kreatywnie przemyślane i zrealizowane, żeby mogło zaciekawić odbiorców. Musimy zdawać sobie sprawę, że nasz materiał będzie kolejnym w nieskończonym oceanie internetowego kontentu i żeby przyciągnął uwagę musi być niekonwencjonalny i intrygujący. Na dobrą sprawę kluczowe jest pierwsze 8 sekund – tyle potrzebujemy, aby zaciekawić odbiorcę. Jeśli uda nam się go „złapać” w tym czasie, to reszta wydaje się łatwiejsza.

Następnym ważnym elementem jest długość. Przedział 60-90 sekund wydaje się wystarczający z tego względu, że mniej niż minuta może nie wystarczyć na przekazanie całej treści, a filmy trwające dłużej niż półtorej minuty mogą szybciej znudzić odbiorcę. Warto też zwrócić uwagę na zbudowanie jakiejś historii wokół informacji, jaką chcemy przedstawić. Powód jest prosty – spójne, kontekstualne opowieści są łatwiej przyswajalne przez nasz mózg, a co za tym idzie lepiej zagnieżdżą się w świadomości oglądających. Ważne będzie też wprowadzenie call-to-action, dzięki której można zwiększyć liczbę wyświetleń, udostępnień i komentarzy.

Na portalu Entrepreneur znajdziecie sympatyczną infografikę, przedstawiającą najważniejsze aspekty tworzenia wideo. Porady podają również portale Business News Daily oraz Inc.

Na żywo

Wideo marketing nie kończy się jednak wyłącznie na realizacji filmów promocyjnych. Najpowszechniejszym w ostatnim czasie trendem są niewątpliwie relacje na żywo, wykorzystujące do tego opcję Facebook Live, Instagram Stories, a także snapchatowe Story. Pomysły na użycie tych narzędzi można w zasadzie mnożyć w nieskończoność. Możemy chociażby przedstawić naszą firmę od kuchni, pokazując, jak pracujemy i zbliżając się tym samym do naszych Klientów. Jeśli uczestniczymy w jakimś branżowym wydarzeniu warto przeprowadzić z niego relację na żywo. Dobrym pomysłem jest też przeprowadzenie sesji Q&A, w której zainteresowani zadają nam pytania odnośnie naszej pracy, oferty i my w czasie rzeczywistym na nie odpowiadamy. Jeśli chodzi o produkty materialne, świetnym pomysłem będzie przeprowadzenie unboxingów, tutoriali, pokazujących działanie i najważniejsze cechy produktu.

Tubular Insights podaje więcej ciekawych propozycji kontentu, wykorzystujących opcję live, natomiast na stronie Smart Insights znajdziecie narzędzia przydatne w prowadzeniu kampanii.

 

Zapisz się do naszego newslettera by otrzymać specjalny wpis poświęcony zasadom skutecznej sprzedaży w Internecie. Jest to poradnik „nieoczywisty”, również dla tych, którzy wcale nie prowadzą sklepów internetowych.