Najważniejsze są relacje
Networking to podstawa biznesu. Bez budowania relacji z różnymi organizacjami, firmami i pojedynczymi ludźmi bardzo ciężko jest prowadzić interesy. W Pracowni Synergii wiemy o tym doskonale, ponieważ większość naszych Klientów pochodzi właśnie z rekomendacji. Jak skutecznie polecać? Jakie korzyści przynoszą rekomendacje? Dziś dokładnie się temu przyjrzymy.
Reaguj na potrzeby
Pierwszym rodzajem rekomendacji jest reakcja na potrzeby, które dostrzegamy u naszych rozmówców, znajomych, partnerów biznesowych. To bardzo prosty mechanizm i większość z nas zna go z własnego doświadczenia.
Znajomy kupił działkę i będzie budował dom, więc w pewnym momencie pyta, czy nie znamy dobrego murarza. Tak się składa, że znamy, więc polecamy „naszego” murarza. Budowlaniec odnosi korzyść, znajomy zyskuje ekipę do budowy domu, a my? Na pewno obaj nie zapomną o tej rekomendacji, więc kiedy my będziemy w potrzebie, polecą nam odpowiednie rozwiązania. Albo zarekomendują nasze usługi komuś, kto będzie ich potrzebował.
W ten sposób zacieśniamy nasze relacje z innymi podmiotami, z którymi na co dzień spotykamy się w pracy czy życiu prywatnym. Te zależności będą procentowały w przyszłości, dlatego nie możemy zapominać o ich pielęgnowaniu.
Uprzedzaj pytania
Kiedy już nauczymy się reagować na potrzeby, czas na następny krok. Rekomendacja proaktywna to dostrzeżenie potrzeb naszego rozmówcy i wyjście mu naprzeciw. Wracamy do przykładu z naszym znajomym, który kupił działkę. Być może będzie w przyszłości budować dom? Nie szuka jeszcze ekipy budowlanej, ale możemy mu ją już polecić.
W ten sposób wychwytujemy okazję biznesową dla naszego znajomego murarza. Równocześnie właścicielowi działki oferujemy rozwiązanie problemu, który dopiero kiełkuje, oszczędzając mu w ten sposób kłopotu na przyszłość. Stąd już tylko krok do trzeciego etapu – rekomendacji synergicznych.
Twórz nowe okazje
Nie zawsze możemy czekać, aż okazja sama się nadarzy. Kiedy dostrzegamy, że można wykorzystać istniejącą sytuację, możemy spróbować to zrobić. Przykład: jeden znajomy ma działki, drugi – ekipę budowlaną. My mamy pomysł, jak tę sytuację wykorzystać, aby przyniosła wszystkim profit.
Zaproponujmy właścicielowi działek, że ekipa budowlana postawi tam osiedle domków, które sprzedamy, wykorzystując nasze relacje z innymi firmami i osobami prywatnymi. Zyskiem dzielimy się po równo, pomiędzy naszą trójkę. Stworzyliśmy właśnie okazję sprzedażową, bazując niemal wyłącznie na rekomendacjach oraz zastanej sytuacji. Na tym właśnie polega synergia w biznesie.
Oczywiście trzeba pamiętać, aby nie „przeskakiwać” poziomów zbyt szybko. Aby skutecznie wykorzystywać rekomendacje synergiczne, musimy najpierw nauczyć się stosować pierwsze dwa sposoby polecania.
Opanowanie sztuki rekomendacji jest jedną z najważniejszych umiejętności biznesowych. Dlatego tak ważne jest, aby jak najlepiej nauczyć się polecać. A może my sami kiedyś zostaniemy poleceni innej firmie i zyskamy Klienta dla naszej działalności?
Comment