Nasi niezawodni prawodawcy sprawili nam specyficzny prezent na święta: 25 grudnia 2014 roku wchodzą w życie przepisy nowej ustawy o prawach konsumenta.
Zastąpi ona dwie dotychczas obowiązujące: o ochronie niektórych praw konsumentów, oraz o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a także zmieni szereg przepisów Kodeksu cywilnego. Trudno powiedzieć, czy to się przełoży na rozwój przedsiębiorstw, ale na pewno nałoży na firmy konieczność aktualizacji regulaminów sklepów internetowych i serwisów www, w których wymagane jest logowanie.
Tak więc przedsiębiorcy, oprócz przedświątecznych porządków, będą musieli wziąć pod lupę swoje regulaminy – o ile tego jeszcze nie zrobili – by dostosować je do nowego brzmienia przepisów prawa.
Wyjaśnijmy najpierw co zmienia nowa ustawa:
Z praktycznego punktu widzenia najważniejszą nowością jest wydłużenie czasu, w jakim konsument ma prawo odstąpić od umowy ze sklepem internetowym z 10 do 14 dni. Głównie ta zmiana wpłynie w rzeczywisty sposób na działanie firm w Internecie. Oprócz tego nowa ustawa nakłada również obowiązek wprowadzenia do regulaminów szeregu zmian: rozszerza listę zapisów, które obowiązkowo trzeba umieścić w regulaminie, poszerza katalog wyjątków od prawa do odstąpienia, a nawet proponuje zalecane brzmienie pouczenia o prawie do odstąpienia.
Zmiana przepisów jest także dobrą okazją do dokonania przeglądu i aktualizacji regulaminu, szczególnie w zakresie klauzul niedozwolonych. Lista klauzul prowadzona przez UOKiK nieustannie się wydłuża, a regularne sprawdzanie regulaminu pod tym kątem zdecydowanie należy do dobrych praktyk w zakresie dbania o bezpieczeństwo prawne firmy.
Dlaczego warto zaktualizować regulamin?
Przygotowanie nowej wersji regulaminu przed 25 grudnia jest o tyle ważne, że po tym czasie można spodziewać się intensywnych działań organizacji tzw. „ochrony konsumentów”. Działanie tych firm opiera się na wyszukiwaniu błędów w regulaminach serwisów internetowych i wymuszaniu na przedsiębiorcach uiszczenia niewielkiej kwoty tytułem ugody.
Firmom, które odmawiają zapłaty, grozi skierowanie sprawy do sądu ochrony konsumentów, co wiąże się dla przedsiębiorców z niewątpliwie przegraną sprawą i znacznymi kosztami postępowania. Jest to działanie skrajnie nieetyczne, jednak w obecnym stanie prawnym – w pełni legalne. Jedyną metodą zabezpieczenia się przed takim zagrożeniem jest zadbanie o to, by regulamin był aktualny i wolny od wszelkich błędów.
Co proponujemy?
Współpracujemy z kancelarią prawną wyspecjalizowaną w prawie Internetu. Proponujemy Państwu przeprowadzenie audytu regulaminu w sposób sprawny, skuteczny i ekonomiczny. W tym linku zapraszamy do pobrania i wypełnienia formularza oraz przesłania go mailem na adres biuro@pracowniasynergii.pl
W ciągu 24 godzin Państwa regulamin zostanie przeanalizowany. Prześlemy także dokładną wycenę i termin wykonania usługi. Przewidywany koszt, to 500 złotych netto, z wyjątkiem regulaminów serwisów o szczególnie rozbudowanym lub nietypowym działaniu.
Jeżeli zdecydują się Państwo na współpracę, w wyznaczonym terminie przekażemy raport ze szczegółową listą zmian, które należy wprowadzić do regulaminu, lub po prostu nowy regulamin przygotowany na podstawie naszego autorskiego wzoru, gotowy do umieszczenia na stronie.
Wskażemy również, jakie ewentualne zmiany należy wprowadzić na stronie internetowej oraz odpowiemy na wszystkie Państwa pytania w tym zakresie.
Dodatkowo istnieje również możliwość wykupienia – w cenie 200 zł netto – gwarancji aktualności regulaminu, w ramach której przez 12 miesięcy będziemy dla Państwa monitorowali zmiany w ustawach oraz w rejestrze klauzul niedozwolonych. W wypadku gdy konieczna stanie się zmiana regulaminu, natychmiast prześlemy zaktualizowaną wersję.
Comment